poniedziałek, 20 września 2021

Mistrzostwa Polski Seniorów Open na odległościach

Podium na 30 metrów


Złoto na 30 m i brąz na 90 m, dwa rekordy niepełnosprawnych, życiówki i wystrzelane normy na mistrzowską klasę sportową, to bilans Mistrzostw Polski Seniorów Open na odległościach w Żywcu, które odbyły się w dniach 17-19 września 2021.

Mistrzostwa odbyły się w dobrych do strzelania, ale dość nieprzyjemnych, dżdżystych warunkach atmosferycznych, było zimno i często pokrapywał deszcz. Nie dopisała też obsada, która była jak na imprezę rangi mistrzowskiej dość skromna. Powodem tutaj były problemy organizacyjne i konieczność zmiany miejsca rozgrywania zawodów oraz pewien konflikt w środowisku, gdzie część klubów nie uznaje strzelań na odległościach mimo oficjalnej rangi nadanej przez Polski Związek Łuczniczy. Dla mnie osobiście jest to dziwne podejście, bo w większości uprawianych dyscyplin sportowych, rozróżnia się tytuły na różnych dystansach, np. w pływaniu, biegach, itd. Kolejna kwestia to zawody te były jedynymi, gdzie można się było sprawdzić w czwórboju łuczniczym, czyli rundzie 1440, polegającej na strzelaniu na dystansach 90, 70, 50 i 30 m. Jest to najbardziej tradycyjna i ugruntowana konkurencja łucznicza, która wciąż rozgrywana jest w wielu krajach gdzie łucznictwo stoi na wysokim poziomie - Korea, Rosja.. . W Polsce od kilku lat zawęziliśmy specjalizację do strzelania, prawie wyłącznie na dystansie 70 metrów, co uznaję za nienajlepszą praktykę, która wcale nie podnosi poziomu sportowego.

Co do mojego udziału, to uważam te zawody za jedne z najbardziej udanych, ze względu na zdobyte medale i tytuły, ale też wielką satysfakcję przynoszą mi rekordy Polski strzelone na tej imprezie. Pobiłem własny rekord na 70m, czyli strzeliłem 330 pkt. i na rundę WA1440 (FITA) 1288, czyli aż o 15 punktów więcej niż dotychczasowy rekord legendy łucznictwa paraolimpijskiego Tomasza Leżańskiego Ponadto strzeliłem życiówkę na 30 m - 346 pkt i niezłe wyniki na 90 - 293 pkt.  i 50 - 319 pkt., a do tego wypełniłem normę na mistrzowską klasę sportową PZŁucz :) i w końcu zgłosiłem do protokołu wniosek na gwiazdę fita za ponad 1200 pkt.

W kwalifikacjach mistrzostw Polski seniorów na odległościach, znalazłem się na 2 miejscu, za świetnie strzelającym Jakubem Bąkiem, który uzyskał 1313 pkt. Patrząc globalnie na przestrzeni kilku lat wynik Jakuba Bąka był jednym z najwyższych, a moje 1288 pkt,  w tym samym okresie pozwalałoby na zajęcie czołowych miejsc w kwalifikacjach. Tak więc skromniejsza niż zazwyczaj obsada, nie oznaczała wcale niższych wyników czołówki biorącej udział w mistrzostwach.

Najbardziej jednak cieszę się, że udało mi się pozbierać po trudnym dla mnie roku. Po wiosennej chorobie, która odebrała mi resztki sił. Po ciosie, który spotkał mnie ze strony klasyfikatorów World Archery, którzy zmienili kryteria, zawęzili katalog niepełnosprawności i o zaledwie 2 punkty nie dopuścili mnie do współzawodnictwa międzynarodowego i tym samym udziału w paraolimpiadzie.  Wreszcie po problemach logistycznych, a szczególnie trudnych warunkach treningowych i finansowych z którym mierzę się na co dzień. Już myślałem, o zakończeniu mojej przygody z łucznictwem wyczynowym (co nadal gdzieś mi chodzi po głowie), a tymczasem udało się wykręcić życiowe wyniki, które odrobinę odsuwają ode mnie te myśli.

Składam tutaj serdeczne gratulacje dla Mistrzów Polski na odległościach, na czele z Anią Tobolewską (mistrzyni na 50  i 30 metrów) i rewelacją zawodów Mirkiem Przygodą (mistrz na 90 i 50 metrów) oraz dla Martyny Stach (mistrzyni na 60 metrów) oraz dla wszystkich pozostałych medalistów, organizatorów i uczestników tych zawodów. 

Pisząc ten tekst nie zapominam o tych, którzy mnie wspierając i dofinansowują moją łuczniczą pasję. Przede wszystkim dziękuję za wsparcie klubowi Zrzeszenie Sportu i Rehabilitacji START Kielce i trenerowi Ryszardowi Olejnikowi, władzom Kielc i Staszowa oraz wszystkim kibicom. 



Aktualne rekordy niepełnosprawnych w łukach klasycznych mężczyzn open (źródło: Burykot)

FITA - 1288 pkt - KAPUSTA Ireneusz (2021)

90m - 298 pkt - OLEJNIK Ryszard (1996)

70m - 330 pkt – KAPUSTA Ireneusz (2021)

50m - 327 pkt - LEŻAŃSKI Tomasz (1997)

30m - 350 pkt - KANTCZAK Marek (1995)

.....................................................

2x70m – 650 pkt - KAPUSTA Ireneusz (2019)




 
Metryczki ze strzelań

Ostatnia seria na 70 metrów



Lista wyników kwalifikacji

Tory łucznicze w Żywcu

Strzały Skylon Premiens 500, którymi strzelałem na MP

Mój zestaw łuczniczy, Majdan MK beta, ramiona WinWin Inno Prime 42# 70",
ustawione na 47 funtów w moim naciągu

Tarcza na 30 metrów w jednym z pojedynków

Metryczka pojedynków na 30 metrów

Podium na 90 metrów

Medaliści MP - z Adamem Ścibskim






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz